Dzięki technologii HP Multi Jet Fusion firma Van Raam może produkować krótkie serie części do ich roweru Chat w stylu rikszy, oszczędzając przy tym koszty i czas produkcji.
Wstęp
Van Raam od blisko stu lat specjalizuje się w produkcji szerokiej gamy rowerów trójkołowych, inwalidzkich, side-by-side, tandemów, oraz urządzeń wspomagających chodzenie. W ciągu ostatnich 30 lat Van Raam stał się firmą, która specjalizuje się w projektowaniu i produkcji rowerów przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych fizycznie (które chcą większej stabilności i bezpieczeństwa podczas jazdy) oraz dla tych, którzy wolą jeździć jako pasażerowie.
Większość klientów Van Raam znajduje się w Europie i Ameryce Północnej, ale ich rowery można znaleźć na całym świecie. Każdy rower projektowany jest na podstawie indywidualnych potrzeb i preferencji klienta. Dodatkowo klienci mogą przeglądać rowery na stronie internetowej Van Raam i zaprojektować swój własny, korzystając z różnych konstrukcji, kolorów i akcesoriów.
Van Raam współpracuje z Delft University of Technology, aby wdrażać innowacyjne projekty i tworzyć nowoczesne rowery.
W 2019 roku rower Van Raam w stylu rikszy Chat został nagrodzony pierwszym miejscem w kategorii Special Purpose Bikes na Eurobike Gold Awards.
- Branża
Mobilność i transport - Sektor
Nowa mobilność - Cel
Niskonakładowa produkcja końcowych części do Chat roweru w stylu rikszy przy jednoczesnym obniżeniu czasu i kosztów produkcji. - Podejście
Van Raam zastosował technologię HP Multi Jet Fusion do produkcji części, które są wystarczająco trwałe, aby utrzymać ciężar ciała użytkownika. - Technologia | Rozwiązanie
Technologia HP Multi Jet Fusion, HP Jet Fusion 4200 3D - Materiał
HP 3D High Reusability (HR) PA 12
Wyzwanie
Ponieważ każdy z rowerów Van Raam jest projektowany i produkowany na podstawie unikalnych potrzeb klientów, części drukowane są w stosunkowo niewielkich ilościach, od kilkudziesięciu do kilku tysięcy rocznie – w zależności od zapotrzebowania. Te wielkości produkcji nie są na tyle wysokie, aby firma mogła uzasadnić stosowanie formowania wtryskowego jako procesu produkcyjnego (biorąc pod uwagę czas i koszt wykonania każdej formy). To skłoniło Van Raam do zbadania możliwości produkcji z wykorzystaniem technologii druku 3D.
Aby stworzyć prototyp i wyprodukować części do swoich rowerów takie jak małe osłony rowerowe, narzędzia montażowe i produkcyjne oraz komponenty jak pierścienie i pokrywy, Van Raam do tej pory stosowało maszyn do modelowania z użyciem techniki osadzania w stopie – FDM. Jednak firma szybko przekonała się, że do produkcji dużej liczby komponentów potrzebuje innej technologii.
Sjoerd ter Horst Inżynier ds. produkcji przyrostowej w Van Raam stwierdził: „Chcieliśmy być innowacyjni oraz zwiększyć produkcję części drukowanych w 3D”.
Rozwiązanie
Niezadowolony ze sposobu wytwarzania metodą FDM Van Raam szukał alternatywy. O technologii HP Multi Jet Fusion dowiedział się za pośrednictwem współpracownika biznesowego i ostatecznie zdecydował się ją wypróbować, aby zwiększyć produkcję i wytworzyć bardziej wytrzymałe części końcowe – szczególnie dla nowego modelu roweru Chat.
Ter Horst powiedział: „Zdecydowaliśmy się na HP MJF, ponieważ chcieliśmy produkować małe serie komponentów, których konstrukcja jest łatwa do dostosowania”.
Chat jest rowerem, który umożliwia dzieciom lub dorosłym o ograniczonej mobilności wygodną jazdę na przednim siedzeniu pasażera, podczas gdy rowerzysta pedałuje. Przypominający rikszę Chat może pomieścić dwóch dorosłych lub jednego dorosłego i dwoje dzieci.
Używając drukarki HP Jet Fusion 4200 3D, Van Raam wyprodukował sześć różnych komponentów, między innymi: regulowaną podpórkę, która utrzymuje rower w miejscu podczas jazdy i jednocześnie obniża przednią płytę na nogi, aby pomóc pasażerom przy wsiadaniu do fotela oraz części, które składają się na baldachim, mechanizm przechowywania zadaszenia i mocowanie wsporników do osłon kół.
Rezultat
Od czasu wprowadzenia technologii HP Multi Jet Fusion firma Van Raam znacznie zwiększyła produkcję części końcowych przy użyciu druku 3D. Zespoły inżynierów mają teraz swobodę tworzenia i eksperymentowania z nowymi projektami części, które – są pewni – będą wystarczająco trwałe, aby wytrzymać ciężar 216-funtowego roweru (98 kg).
Bez konieczności stosowania drogich i czasochłonnych metod formownia wtryskowego, Van Raam jest w stanie obniżyć koszty i czas produkcji.
Ter Horst stwierdził: „Przy nowych częściach staramy się również skupić na ich projektowaniu pod montaż (DFA)”. Oznacza to, że staramy się zaprojektować części w taki sposób, aby uprościć i przyspieszyć proces ich montażu”.
Dzięki HP Multi Jet Fusion firma Van Raam może również prowadzić cyfrową inwentaryzację wzorów części i drukować określony wzór, gdy klient tego zażąda.
W przyszłości Van Raam planuje rozszerzyć zakres stosowania druku 3D i technologii HP Multi Jet Fusion.
„Planujemy zastosować więcej części drukowanych w 3D zarówno w istniejących, jak i nowych rowerach, a także stworzyć narzędzia do ich produkcji i montażu”.
„Naszą idealną przyszłością byłoby posiadanie całego, samodzielnego centrum produkcyjnego druku 3D Van Raam, z wieloma drukarkami HP Jet Fusion 3D i centrum badawczo-rozwojowym, w którym szukalibyśmy nowych zastosowań dla części drukowanych w 3D. Dzięki inteligentnym innowacjom i aplikacjom, możemy opracować inteligentniejsze i bardziej wydajne rowery high-end”.